Er din nettside
sticky?

Forfatter

Nettdesigner.no

Dato

20. August – 2018

Lesetid

5 Min

Kategori

Nettsider

Et voksende begrep innenfor SEO og nettside utvikling er stickiness, i dette innlegget ønsker jeg å forklare mer om hva dette er, og hvordan det påvirker deres hverdag.

Stickiness, handler helt enkelt om hvor optimalisert deres nettside er for at de som besøker den skal bli engasjert og klistret til skjermen. Uansett hva det er som gjør at kunden skal bli på siden og ikke klikke seg videre, så er det en avgjørende faktor for at han kan bli et lead. Hvis det ikke er noe interessant informasjon på siden, så ender det ofte med at den potensielle kunden forlater nettsiden veldig fort. Da blir det vanskelig å gjøre om denne besøkeren til en kunde.

Så enkelt og greit er en sticky nettside en nettside som sørger at sine potensielle kunder blir på siden, enten i form av et blogg innlegg eller en e-bok som har informasjon de ønsker.

Hvordan vet man at en side er «sticky»?

Det aller første man bør gjøre er å se på «bouncerate» både på forsiden, og de viktigste undersidene. Hvor mange av de som besøker siden, blir faktisk? Om «bounceraten» er høy, er alt forgjeves, en høy «bouncerate» er som kunder som går inn i en butikk som går inn gjennom døren, så snur innen et par sekunder.

Neste steg man kan gjøre er å se på hvor mye de som besøker klikker rundt, er de lenge nok på en side til å faktisk ha lest innholdet? Klikker den potensielle kunden på de rette knappene etter å ha lest innholdet? Det bør alltid finnes dører som fører de som besøker siden videre rundt på nettstedet. Uten et mål, er det lite vits med en side. Definer hva dere ønsker av kunden, så blir det lettere å føre kundene til rett punkt.

Vil du lære mer?

Last ned e-boken og se hvordan du kan optimalisere din side bedre!

Last ned!
Hvordan kan man forbedre «stickines?»

Det finnes heldigvis mange ting som kan forbedre en nettsides stickiness. Generelt er det bra å gjøre analyser underveis så man kan finne ut hva som fungerer bra (bruk dette mer) og hva som ikke fungerer (jobb med dette snarest!) Her er noen punkter vi mener utgjør mye:

  • Bilder – bruk bra og tiltalende bilder.
  • Videoer – Det er veldig enkelt og engasjerende for den som besøker, og veldig enkelt for alle å lage. Det skal være personlig og se hjemmelaget ut!
  • Tekst – Bruk en god tekstforfatter og lag engasjerende tekster som alle vil lese flere ganger.
  • Del opp informasjonen – Ikke server alt på engang, la leseren kose seg med en bra oppbygd tekst som er enkelt å forstå.
  • Knapper – Pass på at knapper er tydelige, så den som besøker ønsker å klikke på dem
  • Mer informasjon – Har du lest et informerende blogg innlegg er det stor sjanse for at du ønsker mer informasjon, legg til en lenke på slutten av innlegget til mer informasjon om samme tema.
Var dette sticky?

Jeg klarte forhåpentligvis å holde deg interessert ned hit, har du først kommet hit så betyr det at dette innholdet var interessant for deg. Del det gjerne med andre som du mener kunne hatt nytte av dette 🙂