SEO – Rett er ikke alltid
best!

Forfatter

Nettdesigner.no

Dato

10. September – 2018

Lesetid

6 Min

Kategori

SEO, Nettsider

Kunden først!! Sørg at det er spikret inn i sjelen til selskapet! I søkemotoroptimaliseringens start, handlet alt om å få så mange sider fulle med de søkeord man ville synes på, og få så mange lenker på andre nettsted som pekte mot deres nettside. Algoritmen til Google var veldig enkel å lure, som gjorde at man enkelt kunne rankes høyt hos Google. Kvantitet over kvalitet.

Det har nå blitt endret, selv om ingen kjenner til hvordan den fungerer, så er Googles algoritme nå utviklet til å vise det mest relevante svaret på det søkeren spør om. Altså: Det mest relevante, ikke det rette.

Hvorfor er ikke det korrekte svaret alltid det mest relevante?

Først og fremst: Med et korrekt svar mener vi, en Nettside som inneholder det mest korrekte svaret basert på fakta. Hvorfor den ikke ligger på topp i søkemotoren, kan være på grunn av:

  • Nettsiden inneholder ikke søkeordene som søkeren skriver inn til Google
  • Innholdet på nettsiden er ikke optimalisert for brukerene, enten tar det for lang tid å få svar på grunnen til at kunden klikket inn, eller kanskje fonten er for liten. Bounce – rate er de vi bruker for å måle hvor lenge en kunde blir på siden. Akkurat hvor mye det påvirker posisjonen på Google er noe ingen har funnet ut av.
  • Innholdet stemmer ikke overens med søkeordet. Søkefrasen «Kjøp sminke online» kan ha flere treff, ett treff er f.eks en blogg som forklarer hvordan du kjøper sminke, mens et annet treff er faktisk en nettbutikk. Sannsynligvis i dette tilfellet er det nok treff 2 som er korrekt.
  • At ingen vil dele nettsiden deres på sosiale medier. Hvis ingen vil gå god for siden deres, hvorfor skal Google gjøre det?

Hvordan blir man relevant for Google?
Det enkle svaret er: Gjør siden deres relevant!

Hvorfor er det sånn spør du?
Vel, om du som bruker ikke får svar på dee spørsmålene du spør om, hvorfor skal du da bruke Google?

Sett (Be)søkeren i fokus

Det er vanlig at selskap former innholdet på sin nettside etter hvilke produkter du har, og hva de tror fungerer best for kunden. Det er så klart naturlig. MEN, det er også der de fleste selskap gjør feil. Hvor mange som ikke driver med SEO til vanlig ville spurt seg selv: «Hva skriver kunden faktisk inn i søkefeltet for å finne oss?» eller, «Hva forventer de faktisk å finne når de søker?»

Svaret på det første spørsmålet, er at det finnes mange verktøy som viser hvilke søkeord og fraser som er populære, hvor ofte de blir søkt etter og hvor stor konkurransen er på dem. Ahrefs er vår favoritt, de brukes av stort sett alle de store selskapene i verden.

For å forstår kundenes forventning kan du f.eks sende ut kundeundersøkelser til eksisterende kunder, eller definere de ulike Kunde personas og kartlegge hva som er deres forventninger.

Hvis du skal skape innhold som passer for for dine kunders søke mønster og ønsker, er du på god ved for en fungerende SEO-strategi i 2019. Men husk også lenkene til nettsiden din.

Vil du lære mer?

Last ned e-boken og se hvordan du kan optimalisere din side bedre!

Last ned!
Black Hat og White Hat SEO

Google algoritmer utvikles hele tiden for å filtrere ut nettsteder som benytter seg av Black Hat SEO, dvs kjøpte eller leide lenker. Det å kjøpe lenker har lenge vært og er fortsatt en av de mest brukte strategiene for bedrifter som driver med søkemotoroptimalisering. I lengden er det dessverre ikke en holdbar teknikk, kjøpte lenker har en tendens til å bli dårligere med tiden, som gjør at man hele tiden må kjøpe flere lenker. Derav øker mulighetene til å bli sett av Google, og blir du tatt, så risikerer du å bli straffet med å havne langt bak i søkeresultatene.

Google ønsker å premiere nettsteder som lenket til naturlig, et resultat av at nettsiden er så bra at andre vil vise den. Det aller beste er om du blir lenket til av nettsider som har høy autoritet i Google øyne. f.eks nyhetssider, statlig eller kommunale nettsider osv. Hvordan skaffe lenker fra sånne sider er noe vi kommer til å gå gjennom i en ny guide snart.

Ta gjerne kontakt om dere ønsker mer informasjon om hvordan dere kan ranke høyere. Vi i Nettdesigner.no ønsker å hjelpe dere.