Hvorofor er design
viktig for ditt selskap?

Forfatter

Nettdesigner.no

Dato

27. August – 2018

Lesetid

6 Min

Kategori

Nettsider

En grafisk designer ligger kanskje ikke først i tankene til et nystartet selskap. Det finnes jo så mye annet å tenke på – Ansette rett personal, webside, markedsføring, også er man stort sett på budsjett. I tillegg tenker de fleste at det ikke er så vanskelig å få noe fint, man overvurderer kanskje sin egen smak? Sannheten er gjerne at man bør tenke seg om engang til

Som en grafiker syntes jeg at design ofte blir glemt. Klart, det er ikke så enkelt å måle ROI på tiden man har lagt på designet av en kampanje, men samtidig er det jo også designen som sørger for at noen ser på kampanjen.

Bra design sørger også for at du for:

  • Gir målgruppen et bra inntrykk av selskapet
  • Sørger for at riktig budskap blir kommunisert til målgruppen
  • Øker brukervennligheten så det er lettere for målgruppen å finne dere, og bruke deres plattformer.

Kort sagt – Design avgjør hvordan noe ser ut og hvordan det fungerer. Første kontakt mellom selskap og forbruker skjer som oftest via nettside, reklame eller annonse. Derfor er det så viktig at alle disse kontaktpunktene kommuniserer et korrekt budskap med en grafisk profil som dere kan være stolt over. Jeg snakker nok for alle designere der ute når jeg mener at det er viktig å investere i bra design for ditt selskap.

Ikke overbevist? La meg forklare hvorfor jeg mener det er så viktig med design.
1. Bra design er lett å huske

Vi husker som oftest et spesielt element fra et varemerke. Kanskje er det en annerledes farge, en figur eller en kul tekst. Som designer vil man at forbrukeren skal kjenne igjen et varemerke i det du ser et grafisk element fra reklamen.

Det er også viktig at de grafiske elementene er enhetlige, og ikke mange forskjellige ting samlet i en mølje. Jeg anbefaler alle selskap å utarbeide en grafisk bok med maler for hvordan alle logoer, farge og tekst typer skal se ut. Da blir det lettere å alltid følge en linje når dere skal lage noe.

2. Første inntrykket er alt

Det er vanskelig å tenke på hvor viktig det er med et første inntrykk. Vi mennesker har blitt så utrolig mye raskere til å døme noe etter hvordan vi ser det første gangen. Det gjelder også design.

Hver dag ser vi et utrolig antall ulike merker, enten logoer, produkter i butikken, i avisen, på sosiale medier eller til og med på bussen på vei hjem. Alle disse varemerkene er laget for en ting, og det er å fange din oppmerksomhet. Det sier seg selv at det derfor ikke er så lett å bli husket blant alle disse andre som konkurrerer om kundens oppmerksomhet. Det holder ikke med et pent design lenger, nå må du ha riktig design – I tillegg må man være tydelig i sin kommunikasjon.

I tillegg må det være enkelt å bruke din webside, eller andre plattformer. Som tar oss til neste punkt.

Vil du lære mer?

Last ned e-boken og se hvordan du kan optimalisere din side bedre!

Last ned!
3. Brukervennligheten er forskjellen

Okei, så langt har vi forstått at det er viktig at ditt selskap har en nettside, så dine potensielle kunder kan finne deg, og lese om deg og dine produkter. Men hvor mange ganger har det ikke skjedd at du forlater en side fordi den ikke er rask nok, ikke fungerer, eller fordi den ikke har informasjonen du leter etter lett nok tilgjengelig? Eller fordi den ikke er lesbar i mobilen når man sjekker etter noe på vei til/fra jobben?

Om en webside fungerer så dårlig, eller kanskje ikke er pen nok, hvilket inntrykk gir selskapet da? Det å tilby gode produkter eller tjenester er ikke nok lenger. Hvis ditt selskap ikke tar seg råd eller tid til å lage en pen, brukervennlig webside, hvorfor skal man da tro på at deres produkter er pålitelige?

Jeg mener at selskap skal investere i en bra og brukervennlig nettside, da det er en viktig informasjons kanal for en eventuell kunde. Det styrker også varemerket og øker tryggheten for deres potensielle kunder. Nettsiden er kundens første inntrykk av dere, og ofte det eneste inntrykket.

Alt i alt, investere i en bra grafisk design og nettside. Det er det som gir dere en solid avkastning i denne verdenen hvor millioner av mennesker kan nå dere med bare et trykk. Ikke la de første sekundene kundene ser dere, gå bort i tull!