Hva gjør en bra
nettside bra?

Forfatter

Joachim Sundby

Dato

15. Juli – 2018

Lesetid

6 Min

Kategori

Nettsider

Vi hos Nettdesigner.no er spesialister på å lage nettsider. I løpet av de siste prene har det blitt mange nettsider, og enda flere er under arbeid. Bransjen endres veldig fort, det skjer nytt hele tiden, som gjør at vi lærer oss nye ting daglig.

men i bunn og grunn vil alle ha en fin og bra nettside. Eller aller helst en veldig fin, kul nettside som styrker varemerke og intern stolthet samtidig som den skaper fornøyde besøkere og bidrar til økt salg.

Men hva gjør da en nettside bra?

Hovedformål – hva ønsker en besøkende?

Til å begynne med er  bare et nettsted bra hvis de besøkende er fornøyd. Jeg overhørte noen prate om NSBs nettside for en stund siden. De mottok mye kritikk fordi siden inneholdt for mye informasjon, og det var tungvint å booke en reise. Ser man på siden nå har de tilrettelagt alt for at det skal være enkelt for den reisende å finne en reise. Så har har de tydelig plukket opp hva forbrukerene ønsker, og bygget i henhold til det.

Sekundært formål – hva ønsker du?

Denne delen er også viktig, men ikke så viktig som forrige punkt. Du kan aldri sette deg selv først. En potensiell kunde som besøker dere, er anonym, har vanligvis lite tid og er i utgangspunktet ikke veldig loyal mot nettsider man ikke kjenner til fra før. Derfor er det så viktig at du tilrettelegger siden for potensielle kunder fra starten av. Ta vare på den besøkende, under deres vilkår. Så kan du deretter gradvis introdusere det som er viktig for deg også. Det handler om å få inn leads, få de besøkende til å komme tilbake, ved å dele informasjon og guider.

Vil du lære mer?

Last ned e-boken og se hvordan du kan optimalisere din side bedre!

Last ned!
Viktige faktorer

Så for å svare på hva som gjør en god nettside bra, her er noen viktige faktorer som vi har kommet opp gjennom våre erfaringer:

  • De fleste potensielle kunder du målretter deg mot finner raskt ut hva de ønsker, enten på en interaktiv eller kreativ måte.
  • La de potensielle kundene få en den «ekte» deg, Er dere morsomme, nerder, profesjonelle eller noe annet moro, så la det skinne gjennom.
  • Nettsiden må fungere like bra på alle skjermer, at noe er responsivt er utrolig viktig i dag. Har dere en side som ikke fungerer, så forlater nesten alle kunder nettsiden før du rekker å overbevise dem. La dette veilede utviklingen deres.
  • Nettsiden bør være interaktiv (statisk innhold bær blandes med blogginnlegg, E-bøker osv)
  • Less is more – En gjennomsnittlig kunde besøker 3 sider på ditt nettsted. «Make ´em count!»
Optimaliser siden!

Nå nærmer vi oss slutten, og derav også den viktigste delen! Nettsiden må inn i en større sammenhengende prosess. Hva hjelper det å arbeide med siden ned til den minste detalj, med mindre det faktisk er noen som besøker den? Det er derfor vi i nettdesigner.no er så ivrige etter å plassere siden som en del av en inbound marketing strategi. Med en solid plan og korrekt verktøy i grunn, kan vi drive trafikk, ta vare på leads og alt annet som sørger for at nettstedet skal gi den ønskede effekten.Når nettsiden er bygget med kunden i fokus, plassert inn i en helhetlig plan og alle ovennevnte punkter er fylt, kommer den siste delen. Analysere og optimalisere. Her kan dere virkelig gjøre en forskjell, Vi snakker mer og mer om vekstdrevet design (GDD), det er metodikken vi bruker i vårt arbeid, for å få bedre resultater fra deres nettside.