5 enkle SEO tips for din bedrift

Forfatter

Nettdesigner.no

Dato

17. September – 2018

Lesetid

7 Min

Kategori

SEO, Nettsider

Når jeg begynte å jobbe med digital markedsføring, så unngikk jeg lenge SEO. Jeg syntes det var kjedelig og komplisert. Når jeg ser tilbake på det, var jeg dum. Jo, mer jeg forstår meg på SEO, jo mer moro ble det! Samtidig har min erfaring hjulpet meg til å bedre forstå våre kunder.

Vi får ofte høre:

Vi burde kanskje satse på SEO ja.. Men det er så dyrt! Hvordan kommer vi på første plass?
Markedssjef

Dette innlegget retter seg ikke til deg som kjenner at du må gjøre en totalrenovering av nettsiden – Da skal du heller bruke et byrå! Mine SEO-tips er for deg som vil vite mer om SEO, og hvordan du kan bruke det på deres content. Enten i tekster på nettsiden eller blogginnlegg. Helt enkelt for at ditt content skal gi gode forutsetninger for fremtiden!

1. Skriv for leseren – ikke Google.

Tenk ikke bare på SEO når du skriver dine tekster. Sørg for at tekstene dine er interessante og/eller morsomme å lese for den som besøker deres nettsted. Gjør teksten verdifull for kunden. Når teksten er ferdigskrevet og klar, så kan du gå over å gi en SEO touch.

Et annet alternativ er å gjennomføre en Søkeordsanalyse, da har dere mange bra topics som dere kan skrive om.

Vil du lære mer?

Last ned e-boken og se hvordan du kan optimalisere din side bedre!

Last ned!
2. Finn bra søkeord.

Det finnes en utrolig mengde program og tjenester som hjelper deg å finne gode fraser eller søkeord dere kan bruke. Jeg liker stort sett å bruke Googles egne verktøy, eller rett og slett Google selv. Et tips er å åpne et privat nettleser, og gå til Google.no. Så begynner du å skrive et par ord som fra ditt innhold. Da vil google fylle inn resten.

Vi kan bruke dette innlegget som eksempel. Jeg ville skrive om SEO, så da begynte jeg å skrive inn dette, og fikk frem frasen: «Enkle SEO tips» som forslag. Blir det bedre enn det?

Når du så gjennomfører søkingen, finner du flere forslag lengst ned på siden. Dette er så klart ikke en perfekt måte å finne søkeord, men google selv hjelper deg på god vei!

Long tail og head keyword

Jeg har lyst til å forklare fort hva Long Tail og Head keyword er. Dette innlegget kommer aldri til å komme høyt opp om noen søker etter «SEO». Det er et head keyword.

Min sjanse til å bli sett er gjennom det som kalles long tail. Det er ord og fraser som ikke har så høyt søke volum. Sjekker jeg Google sitt eget verktøy, kommer min valgte frase til å ha null søkninger, men samtidig så kommer 70% av all trafikk fra akkurat long tail + 16 – 20% av all søkninger per dag har aldri blitt søkt på før de treffer..

Mitt blogginnlegg kommer kanskje til å bli funnet mede relaterte søke fraser som «bra søkeord tips», «SEO content», «hvordan skriver jeg SEO tips» osv. Det jeg vil frem til er at det er verdt å våge litt, ellers blir man ikke funnet. Det viktigste er at man er konkret og tydelig i det du skriver. Tekster med mange ord, og lite innhold vil alltid være vanskelige å finne.

Mange ganger er det faktisk bra å ha spørsmål som søkeord. En av våre er f.eks «hva er inbound marketing», det har gitt utrolig bra organisk trafikk.

3. Ikke overfyll med søkeord

Ikke putt inn søkeord overalt i teksten din. Det blir kjedelig å lese, og Googles algoritme er smartere enn så. Skriv heller inn variasjoner av søkeordet, eller frasen. Sørg for et naturlig tempo i teksten.

4. Her skal du legge inn ditt søkeord eller frase.

Her skal du tenke overskrift og brødtekster. Det går ikke imot nr 3, men handler mer om å være smart. Mitt inlegg hadde ikke gått som bra om overskriften (H1) var «Bli funnet gjennom å skrive smart».

Bruk flere mellom titler (h2-h3 osv) uten å overdrive. – I dette innlegget ser du at jeg ikke har skrevet samme frase hele veien, men variasjoner og andre ganger ingenting. Så skal variasjoner av ordet/frasen inn i brødteksten på en naturlig måte.

Tenk også på å kalle dine bilder for noe relevant fra søke frasen. Så det ikke heter «img-123151234».

5. Meta og titler

Vi som bruker WordPress kan installere et plugin som heter Yoast. Det er et utrolig bra verktøy for å se hvordan siden kommer til å se ut for søkemotoren og i tillegg sosiale medier om noen deler innlegget.

Tittel

Tittelen er selve overskriften som syntes i resultatet. Her skal søkeordet eller frasen være med. Pass på at det er klikk vennlig, ellers vil det ikke vekke interesse hos kunden.

Meta

Det er raden under overskriften. Her beskriver du for leseren hva han kommer til å lese om i teksten du har laget. Bra om søkeordet eller frasen er med, men det er ikke like viktig som i tittelen. Her kan du variere.

Sånn her har jeg tenkt i forhold til dette innlegget:
Håper disse SEO-tipsene var enkle å forstå og at de kan hjelpe deg å komme i gang 🙂 Vil du lære mer kan du også laste ned vår gratis guide om grunnleggende SEO!